Pada umur 1 tahun, si kecil anda harus mengambil makanan yang sama seperti yang dinikmati oleh seluruh keluarga.  Memulakan si kecil anda dengan diet yang berkhasiat membantu memastikan dia terus mengamalkan tabiat makan secara sihat.  Sementara itu, terus menyusukannya sehingga mencapai umur 2 tahun.

4.1

Menyediakan hidangan berkhasiat untuk si kecil

Kuncinya ialah kepelbagaian.

  • Pilih makanan dari setiap kumpulan makanan dalam Piramid Makanan Malaysia untuk hidangan yang seimbang.
  • Sentiasa pilih makanan yang berbeza dalam setiap kumpulan makanan untuk memastikan kepelbagaian dan pengambilan pelbagai nutrien yang seimbang.

 

Hadkan makanan yang berminyak dan tinggi kandungan lemak

  • Daripada menggoreng, cuba cara memasak yang berbeza seperti memanggang dalam ketuhar, mengril, goreng menggunakan udara, mereneh dan mengukus.
  • Apabila menyediakan hidangan, gantikan lemak haiwan (lemak tepu) dengan minyak sayuran. Cuba minyak sayuran campuran yang tinggi kandungan PUFA (asid lemak politaktepu ) seperti minyak sawit yang dicampur dengan minyak soya.
  • Buang lemak yang kelihatan daripada daging dan kulit daripada isi ayam sebelum memasak.

 

Hadkan penggunaan daging proses

  • Produk daging seperti sosej, nuget dan hirisan daging masak sejuk tidak sepatutnya dimakan lebih daripada sekali seminggu.

 

Hadkan pengambilan garam

  • Galakkan si kecil anda untuk menyukai rasa asli makanan dengan tidak menambah terlalu banyak garam ke dalam hidangannya.
  • Kurangkan atau separuhkan penggunaan garam dan sos di dalam masakan.
  • Gantikan garam dengan herba dan rempah ratus untuk menambah pelbagai rasa pada makanan, serta membangkitkan rasa aslinya.

 

Kurangkan gula

  • Gantikan gula dengan rempah berperisa seperti buah pala, vanila atau kayu manis.

 

Galakkan snek berkhasiat

  • Seperti buah dan sayur.

 

Hidangkan snek dua jam sebelum waktu makan utama (lihat rujukan 3 untuk lebih banyak idea snek)

Sediakan hidangan yang lebih menarik

  • Guna acuan, serta pinggan mangkuk dan sudu garfu yang menarik untuk membuat hidangan lebih menyelerakan.
  • Atur makanan menjadi bentuk-bentuk menarik, seperti smiley face, untuk menjadikan hidangan dan snek lebih menyeronokkan.

 

Sediakan hidangan yang dimasak di rumah

  • Ia menggalakkan seluruh keluarga untuk lebih kerap makan bersama.
  • Jenis dan jumlah ramuan serta cara memasak yang digunakan dapat dikawal.
  • Beberapa kajian mencadangkan bahawa kanak-kanak yang mengambil makanan yang dimasak di rumah bersama keluarga, membesar dengan risiko yang rendah terhadap tabiat makan yang tidak sihat atau masalah berat badan.

 

Buat Turun yang Berguna

 

Saranan pengambilan makanan bagi kanak-kanak petatih

  • Oleh kerana perut kanak-kanak petatih kecil maka dia cepat lapar. Sasarkan untuk memberinya 4 hingga 5 hidangan utama dengan 1 hingga 2 snek setiap hari.
  • Keperluan tenaga bagi kanak-kanak petatih yang akif ialah 980kcal (bagi lelaki) dan 910 kcal (bagi perempuan)
  • Sumber tenaga harus datang daripada bijirin dan hasil bijirin serta ubi-ubian.
  • Kanak-kanak petatih boleh mula mengambil susu lembu. Berikan susu sebagai snek dan bukan sebagai hidangan utama.  Susu ibu masih menjadi pilihan kerana penyusuan susu ibu disarankan sehingga umur 2 tahun.
  • Apabila menyediakan hidangan, pilih satu jenis makanan daripada setiap kumpulan makanan dalam Piramid Makanan Malaysia.
  • Saiz sajian kanak-kanak adalah sekitar satu per empat saiz sajian orang dewasa. Contohnya, satu sajian sayur untuk kanak-kanak petatih ialah 1 hingga 2 sudu makan.  Bagi daging, kanak-kanak petatih memerlukan satu sajian sebesar tapak tangan mereka.

 

Buat Turun yang Berguna

 

Kepentingan meneruskan penyusuan susu ibu sehingga umur 2 tahun

Menjelang umurnya setahun,  bayi anda seharusnya mengambil pelbagai jenis makanan pepejal.  Manakala sumber utama tenaga harus datang daripada makanan pepejal, susu ibu terus membekalkan bayi faedah pemakanan dan imunologi.  Penyusuan susu ibu juga bertindak sebagai sumber keselamatan dan keselesaan, meletakkan asas bagi masa depan yang berkeyakinan, gembira dan sihat.  Maka, adalah disaranankan agar anda menyusukan bayi anda sehingga umur dua tahun atau lebih.

 

Untuk maklumat lanjut tentang pemakanan bayi dan kanak-kanak, sila rujuk pada

  1. MINISTRY OF HEALTH MALAYSIA (2013) Malaysian Dietary Guidelines for Children and Adolescents. Putrajaya: Technical Working Group on Nutritional Guidelines (for National Coordinating Committee on Food and Nutrition).
  2. NUTRITION SOCIETY OF MALAYSIA (2011) Breastfeed with Confidence. Petaling Jaya: Mother’s Smart Choice.